پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119337
رشته ي پيشتاز توليد علم در ايران
تاریخ انتشار : 1393/08/03 10:46:26
نمایش : 1807
رئيس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري گفت: از بدو ثبت رکوردهاي علمي در پايگاه استنادي اسکوپوس که در هلند قرار دارد تا امروز تعداد ۲۸۲۳۸۸ مدرک از دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي کشور در اين نظام استنادي به ثبت رسيده که بيشترين توليدات علمي کشور در رشته مهندسي صورت گرفته است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، جعفر مهراد گفت: با توجه به سياست هاي کلي علم و فناوري، وضعيت توليد علم در اين سياست ها به جد و در چند نوبت تاکيد شده است و خوشبختانه وضعيت دانشگاه ها و موسسات پژوهشي از نظر توليد علم در نقطه ايده آل قرار دارد، هر چند که در صورت توجه به سياست هاي کلي علم و فناوري بويژه از بعد تامين بودجه پژوهشي و رساندن آن به ۴ درصد از توليد ناخالص داخلي وضعيت کنوني دگرگون و رشد مورد نظر حاصل خواهد شد.

وي با ارسال اين اطلاعات اظهار داشت: از بدو ثبت رکوردهاي علمي در پايگاه استنادي اسکوپوس که در هلند قرار دارد تا امروز تعداد ۲۸۲۳۸۸ مدرک از دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي کشور در اين نظام استنادي به ثبت رسيده است. جالب است بدانيم که در ارتباط با سال ۲۰۱۵ نيز تا اين لحظه تعداد ۲۷۴ مقاله از دانشمندان و پژوهشگران جمهوري اسلامي ايران که در مجلات معتبر بين المللي منتشر شده است در اسکوپوس ثبت شده است.

رئيس مرکز منطقه‌اي اطلاع‌رساني علوم و فناوري افزود: آمار توليدات علمي ايران در سال ۲۰۱۴ به ۲۸۹۴۴ مدرک بالغ شده است. اين رقم تا پايان سال و بعد از آن نيز رشد خواهد يافت.

وي ادامه داد: ميزان توليدات علمي دانشگاه ها و موسسات پژوهشي در سال ۲۰۱۳ به ۳۹۸۴۰ مدرک افزايش يافته و اين رقم نيز به علت انتشار با تاخير مجلات که ثبت و نمايه سازي آن ها نيز با تاخير صورت مي گيرد در ماه هاي آتي تغيير يافته و افزايش پيدا خواهد کرد.

مهراد تاکيد کرد: کل تعداد مدارک نمايه سازي شده از ايران تا اين لحظه ۲۸۲۳۸۸ مدرک است. چنانچه بخواهيم اين رقم را بر اساس نوع مدرک تعريف کنيم، از کل اين رقم تعداد ۲۲۳۰۲۷ به مقاله هاي نشريات، تعداد ۴۴۴۹۳ به مقاله هاي کنفرانس ها و بقيه نيز به ساير رکوردها شامل مرورها، نامه ها و مقالات تحت چاپ تعلق دارد.

وي ادامه داد: بيشترين توليدات علمي کشور در رشته مهندسي صورت گرفته است که تاکنون ۶۷۹۱۶ مدرک به نام جمهوري اسلامي ايران به ثبت رسيده است.

اين مسئول آگاه در زمينه رتبه‌بندي دانشگاه‌ها گفت: پزشکي در رتبه دوم توليدات علمي کشور قرار دارد که رقمي برابر با ۵۸۳۶۹ مدرک را به خود اختصاص داده است. در مرتبه سوم شيمي تعداد ۴۰۵۱۰ مدرک را از آن خود کرده است.

سرپرست ISC خاطرنشان کرد: رتبه چهارم در اختيار فيزيک و نجوم است. در اين رشته پژوهشگران دانشگاه ها و موسسات پژوهشي کشور تعداد ۳۳۹۳۰ مدرک توليد کرده اند. علوم مواد با توليد ۳۲۸۳۰ مدرک رتبه ۵ توليد علم کشور را در اختيار دارد.

وي افزود: تعدادي از دانشمندان کشور با توجه به شرايطي که در اختيار دارند از جمله موقعيت هاي علمي، تعداد دانشجويان تحصيلات تکميلي، همکاري با دانشگاه هاي مختلف، بودجه هاي تحقيقاتي و تخصيص وقت بيشتر براي انجام تحقيقات علمي و انتشار مقالات حاصل از اين تحقيقات موفق به توليد مقالات بيشتر شده اند.

چهره ماندگار علمي کشور گفت: مجتبي شمسي پور با ۶۸۲۰ اثر، محمدعلي گنجعلي با ۶۳۰ اثر، فريدون عزيزي با ۶۲۱ اثر، مهدي دهقان با ۵۷۲ اثر و باقر لاريجاني با ۵۷۰ اثر به ترتيب رتبه هاي اول تا پنجم توليد علم کشور را به خود اختصاص داده اند.

مهراد اظهار کرد: مجتبي شمسي پور استاد علم شيمي در دانشگاه رازي کرمانشاه که با توليد ۶۸۲ مدرک رتبه اول توليد علم کشور را دست دارد، شاخصh - ۵۶ را دارد. به انتشارات اين دانشمند بر روي هم ۳۴۵۴ استناد صورت گرفته است.

وي خاطرنشان کرد: محمدرضا گنجعلي استاد شيمي دانشگاه تهران که از وي ۶۳۰ مدرک به ثبت رسيده است، از ۴۳۸۷ مدرک تعداد ۱۵۴۳۹ استناد دريافت کرده است. شاخص- h اين دانشمند ۶۶ است.

رئيس ISC ادامه داد: فريدون عزيزي استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي ۶۲۱ اثر در اسکوپوس ثبت و نمايه سازي کرده است. شاخص H اين پژوهشگر ۳۷ است و تعداد استنادهاي صورت گرفته به آثار علمي فريدون عزيزي ۶۵۷۶ استناد است.

وي گفت: مهدي دهقان استاد رياضيات کاربردي دانشگاه صنعتي امير کبير است که به ۵۷۲ اثر علمي اين دانشمند از ۲۹۷۵ کار علمي ۷۸۹۸ استناد صورت گرفته است. شاخص h- مهدي دهقان ۴۶ است.

مهراد خاطر نشان کرد: باقر لاريجاني استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران است. به انتشارات اين پژوهشگر پزشکي که تعداد ۵۷۰ مورد مي باشد از ۴۱۰۴ اثر علمي بر روي هم ۵۴۹۹ استناد تعلق گرفته است. شاخص h- باقر لاريجاني ۳۵ است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html